Plex 4 har en renere brugergrænseflade med indhold, der er ved at blive set eller for nylig er tilføjet, i det nye faneblad Discover.

Når det kommer til medieafspiller-apps, streamer mange af dem indhold fra skyen, mens andre kræver, at brugerne overfører filer direkte til enheden. Plex (App Store-link) er en anden type afspiller, som skaber en personlig sky, der er sikkert hostet på en computer eller en NAS-enhed (Network-attached storage) derhjemme. Hvis du allerede konverterer diske til digitale filer, organiserer Plex disse medier med smukke kunstværker og metadata og serverer dem derefter til afspilning fra næsten hvor som helst.

Du er blevet serveret

I sig selv gør Plex til iOS ikke ret meget ud over at sende indholdet af din kamerarulle til andre klientapps på Android-smartphones og -tablets, Roku, Amazon Fire TV, spilkonsoller eller smarte tv’er af den seneste model. Der er heller ikke mulighed for at sideloade indhold direkte som andre medieafspiller-apps.

Mediebiblioteker er nu centralt placeret i fanen Gennemse med Plex 4 til iOS.

I stedet kræver den universelle app gratis Plex Media Server-software, der kører på den Mac-, Windows- eller Linux-pc, hvor indholdet er gemt, eller en NAS fra en af ni forskellige producenter, herunder Synology og WD. (Du kan også blande og matche – jeg bruger f.eks. en NAS monteret på en gammel Mac mini fra midten af 2007). Når serveren er installeret, kan den administreres fra en hvilken som helst webbrowser, hvor brugerne kan oprette biblioteker til film, tv-udsendelser, musik, fotos eller hjemmevideoer.

Denne proces er så enkel som at pege serveren til det sted, hvor de lokale mediefiler er gemt, selv om der er masser af indstillinger til rådighed for avancerede brugere, som kan pille ved dem. Softwaren indekserer og organiserer automatisk indholdet i baggrunden og henter relevante kunstværker og metadata fra en række forskellige internetkilder. (Værd at bemærke: DRM-beskyttet indhold og diskbilleder/mapper understøttes ikke.)

En nydesignet afspillervisning vises, når du trykker på skærmen, mens du ser, så du har fuld kontrol over indholdet.

Plex sikrer al kommunikation ved hjælp af SSL-certifikater og kryptering; fjernforbindelser streames via din bredbåndsforbindelse i hjemmet, men kan konverteres on-the-fly for at spare båndbredde. Serveren holder også styr på, hvad du har set, så det er nemt at genoptage eller dykke ned i det næste afsnit af en tv-serie.

Pay to play

Plex 4 indeholder en mini-afspiller til at gennemse nyt indhold, mens du er midt i en afspilning af en video.

Der har aldrig været et bedre tidspunkt at prøve Plex til iOS på, da appen nu er gratis. I dette tilfælde er “gratis” dog i virkeligheden mere som en funktionsbegrænset prøveversion, da fuld adgang til kernefunktionaliteten kræver en aktivering i appen til 5 dollars. (Det gebyr gælder ikke for dem, der ejer en tidligere version.)

Den gratis version tillader casting fra din Media Server til andre Plex-apps, men begrænser afspilning af video og musik fra samme enhed til kun et minut. Det er et rimeligt kompromis i betragtning af den mængde backend-arbejde, der kræves for at vedligeholde økosystemet, men den absolut bedste oplevelse får man med et abonnement.

Plex Pass fås som månedlig (5 $), årlig (40 $) eller livsvarig (150 $), og er helt valgfri, men tilføjer et væld af premiumfordele, herunder administrerede konti til andre medlemmer af husstanden (fantastisk til at holde børnenes udsendelser ude af din kø), offline synkronisering til mobile enheder, mulighed for trådløst at uploade kameraindhold og gratis adgang til alle apps, herunder tidlige udgivelser.

Magerne af Plex tager ikke ligefrem alle aktiverings- og abonnementsindtægterne i lommen – en del af disse penge går nu til metadataudbydere som Rotten Tomatoes, hvis filmbedømmelser (og snart også fulde anmeldelser) nu vises i iOS-appen. Plex Pass-abonnenter kan også generere automatiske musikspillelister ved hjælp af Gracenote-metadata samt få adgang til filmtrailere og mere end 140.000 musikvideoer fra VEVO.

Opdag og gennemse

I de seneste måneder har Plex været optaget af at opdatere andre apps med forbedret browsing og opdagelse, hvilket ofte er sket på bekostning af iOS-versionen. Jeg er glad for at kunne sige, at denne situation er blevet rettet helt op med den seneste version, som tilbyder nye funktioner som en mini-afspiller, der giver seerne mulighed for at gennemse andet indhold, mens den aktuelle video fortsætter afspilningen i et lille vindue, i lighed med YouTube-appen.

Med opdateringen 4.0.1 opdeler Plex også iOS-hjemmeskærmen i separate faner Opdag og Gennemse for hurtigere at få adgang til det seneste indhold. Førstnævnte indeholder de samme kategorier som On Deck, Recently Added og relaterede kategorier samt et stort Continue Watching-banner på tværs af toppen, så du kan fortsætte, hvor du slap.

Relateret indhold viser andre titler i dit bibliotek fra samme genre, instruktør og rollebesætning.

Andre kategorier som biblioteker, afspilningslister og kanaler (plug-ins tilføjet fra webappen, der leverer gratis streams fra webudbydere som Apple Movie Trailers) kan nu findes samlet under fanen Gennemse i stedet. Individuelle film har en ny mulighed for at vise relaterede titler fra dit bibliotek sammen med nem adgang til andet indhold fra samme genre, instruktør eller stjerner.

Plex 4 analyserer nu også kapiteloplysninger fra videoer, hvilket gør det nemmere at springe til bestemte scener, og endelig fremskynder processen med at synkronisere indhold (herunder hele afspilningslister) til mobile enheder til offlineafspilning. Sidst, men ikke mindst, kan du nu se eller lytte til delvist synkroniserede filer – det er slut med at gå hjemmefra med ubrugeligt halvt downloadet indhold.

Bottom line

Antaget at du allerede laver digitale versioner af pakkede medier eller ønsker at kunne se personlige medier hvor som helst uden at gemme dem i skyen, bliver det ikke bedre end Plex til iOS. Det er 5 dollars værd at låse op for kernefunktionerne, men den absolut bedste oplevelse fås med et premium-abonnement.

Note: Når du køber noget efter at have klikket på links i vores artikler, kan vi tjene en lille provision. Læs vores politik for affilierede links for at få flere oplysninger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.