Jsme nyní v bodě, kdy několik společností obchoduje s nostalgií pomocí špičkových mikrokonzolí. Je to trend, který zahájila společnost Nintendo s modelem NES Classic a který pokračoval s modelem SNES Classic a loňským modelem PlayStation Classic. Každé zařízení nabízí to samé základní: výběr her z konkrétní retro konzole, a to vše v malém zařízení, které vypadá stejně jako originál, jen je menší.

Sega přichází s tímto trendem, který odstartoval v roce 2016, trochu pozdě. Aby však společnost své zpoždění vynahradila, vytvořila dosud nejlepší iteraci miniaturní konzole. Sega Genesis Mini za 79,99 dolarů splňuje všechny základní požadavky, má skvělý, roztomilý hardware a pestrý výběr klasických her. Ale jde také o krok dál, s důrazem na detail, který z ní dělá víc než jen zábavnou plastovou krabičku: je to oslava nejdůležitějších let dlouhé historie společnosti Sega.

Nejprve je tu samotný hardware. Na první pohled vypadá Genesis Mini stejně jako jeho konkurenti: zmenšená verze konzole, která vyšla před desítkami let. Je plastová a připomíná hračku a podle společnosti Sega je o 55 procent menší než původní konzole. Neváží téměř nic. Na horní straně je vyvedeno známé logo „16 BIT“ vystouplými stříbrnými písmeny spolu s předčasnou chloubou „grafika ve vysokém rozlišení“ vytištěnou přímo na krytu.

Podívejte se však trochu dál a Genesis Mini je ve skutečnosti překvapivě věrnou rekonstrukcí původního hardwaru, včetně prvků, které ani nejsou funkční. Klapky kazety se otevírají a je tu zbytečný ovladač hlasitosti, který můžete posouvat. Na spodní straně je dokonce odnímatelný rozšiřující port bez skutečných možností rozšíření. Tyto prvky jsou hloupé a zbytečné, ale zároveň vypovídají o Genesis Mini jako celku a o pozornosti věnované detailům, díky nimž působí o to autentičtěji. Při hraní se slotem na cartridge je cítit láska, kterou tvůrci Mini chovali k původní konzoli.

Funkčně je Genesis Mini smrtelně jednoduchý. Na zadní straně jsou pouze dva porty, jeden pro napájení, druhý pro HDMI. Můžete jej zapojit a okamžitě začít hrát, bez neustálé potřeby online aktualizací, které trápí většinu moderních zařízení. Je to osvěžující, stejně jako příjemně jednoduchý ovladač. Stejně jako samotná konzole působí i třítlačítkový gamepad autenticky. Je to velká plastová skořápka s pevným D-padem a komicky velkými tlačítky na čelní straně. Je to tak jednoduché, že je to příjemný odklon od moderních gamepadů; nemusíte ruku proměňovat v pařát, abyste stiskli několik tlačítek současně. Jedinou skutečnou nevýhodou je, že ovladač je drátový a má poměrně krátký šestimetrový drát. Většinu času hraní jsem strávil vsedě na podlaze před televizí, jako by se psal rok 1993. (Více informací o možnostech ovladače najdete v postranním panelu „Potřebujete šestitlačítkový ovladač?“)

Po softwarové stránce obsahuje Genesis Mini většinu očekávaných funkcí. Každá hra má více ukládacích souborů, takže můžete snadno přeskakovat mezi hrami a obcházet často omezující povahu ukládání retro her. Hry můžete zobrazit v širokoúhlém nebo standardním zobrazení s několika možnostmi tapet pro vyplnění mezer a tituly lze uspořádat podle řady faktorů, jako je datum vydání nebo počet podporovaných hráčů. Dokonce můžete obracet obaly krabic a zobrazovat hry podle jejich hřbetu, jako by byly na polici s knihami.

Ale opět je tu několik příjemných prvků, díky nimž se cítíte o krok výš než u jiných nabídek. Například Genesis Mini obsahuje zcela novou hudbu v menu. A ne jen tak ledajakou: je to nová melodie od známého skladatele hry Streets of Rage Yuzo Koshiro a je to paráda. Dokonce byla složena za použití stejného zvukového čipu, jaký byl použit v původním Genesisu. Možná to nejdůležitější: pokud uprostřed hry podržíte tlačítko Start, zobrazí se nabídka, kde můžete uložit a vrátit se na hlavní obrazovku výběru hry. Může to znít jako maličkost, ale předchozí mini nabídky od Nintenda neměly vůbec žádnou funkci tlačítka domů, což vás nutilo vstát a stisknout tlačítko reset na samotné konzoli.

Moje nejoblíbenější funkce však zní jako ta nejnudnější: volby jazyka. Skvělé je, že se tím mění víc než jen text v nabídce. Když přepnete z angličtiny na japonštinu, změní se i design uživatelského rozhraní, který odráží japonskou verzi konzole Mega Drive. Můžete procházet výrazně lepší japonské obaly krabic a – což je nejzajímavější – nabídka her se skutečně mírně změní. Neexistuje žádná verze barevné logické hry Puyo Puyo v angličtině, ale můžete si ji zahrát v japonštině prostřednictvím jednoduché volby v menu.

Nejdůležitější součástí zařízení je samozřejmě samotná knihovna her. Vzhledem k tomu, že se dodávají předinstalované a není možné je měnit nebo aktualizovat mimo hackování, je knihovna klíčová. Sega Genesis Mini obsahuje 42 různých her, což je velký skok oproti nabídce Nintenda a Sony, a skvěle prezentují eklektickou historii konzole. Jsou zde zřejmé přídavky, jako první dvě hry Sonic the Hedgehog a stálice Segy Columns, Golden Axe a Ecco the Dolphin. Ale jsou tu i skvělé tituly třetích stran, včetně Castlevania: Bloodlines a Contra: Hard Corps. Genesis Mini obsahuje také méně známé – ale neméně důležité – tituly Segy, jako je dobrodružství s Mickey Mousem Castle of Illusion a jeho pokračování, spolu s ambiciózními podivnostmi, jako je fantasy adventura Beyond Oasis (která má další úžasný soundtrack Yuzo Koshiro).

Ne každá hra je dobrá. Eternal Champions je většinou zapomenutelná bojovka a některé z pozdějších titulů pro Genesis působily spíše jako technické ukázky než jako stěžejní hry, včetně vizuálně ohromujícího Vectormana a technicky působivého, ale nepříliš zábavného portu Virtua Fighter 2. Existuje několik skvělých her pro dva hráče, jako Streets of Rage 2, a dlouhé tituly pro jednoho hráče, ve kterých se můžete ztratit, jako Phantasy Star IV. Dokonce jsou tu i dvě bonusové hry, které se na Genesis ve skutečnosti neobjevily: mrtvolně jednoduchý port Tetrisu a arkádová střílečka Darius od Taita z roku 1986.

Hry se hrají přesně tak, jak si je pamatujete, a to díky technické práci retro herního studia M2, které má za sebou bohatou historii portování klasických titulů Sega. Fascinující je, že hry zahrnují nejen herní styly a žánry, ale také historii. Když si zahrajete Alex Kidd in the Enchanted Castle z roku 1989, jednu z prvních her pro Genesis, a pak prozkoumáte barevné dobrodružství Monster World IV, které vyšlo o pět let později, těžko uvěříte, že byly vyvinuty pro stejný hardware. Můžete sledovat dráhu her pro Genesis od zupáckých 8bitových her až po zážitky, které skutečně posouvaly hranice možností konzole. Je to úžasně přístupný a hmatatelný způsob, jak prozkoumat herní historii.

Skutečnou otázkou pro každého, kdo si chce Genesis Mini pořídit, je, jak dlouho vás všechny tyto atraktivní prvky zaujmou. Retro konzole typu plug-and-play jsou na první pohled skvělým nápadem, jednoduchým a levným způsobem, jak prozkoumat klasické hry na moderní televizi, a to bez potíží, které přináší zacházení se starým hardwarem nebo kazetami. Ale díky své někdy tupé povaze a neúprosné obtížnosti nebudou starší hry nutně trvale přitažlivé pro každého. Existuje spousta malých retro konzolí Nintendo, které byly netrpělivě očekávány a nyní na ně sedá prach.

Jestliže ale patříte k lidem, kteří jsou připraveni utápět se desítky hodin ve Phantasy Star a zvát k sobě lidi, abyste si mohli zahrát Tag-team ToeJam a Earl, s Genesis Mini chybu neuděláte. Má přesně to, co od malé retro konzole očekáváte – roztomilý hardware, dobře sestavenou knihovnu her a moderní funkce, jako je více ukládacích souborů -, ale také jde o krok dál v menších detailech, jako je hudba v menu, pohyblivé kousky hardwaru a přístup k hrám z více regionů.

PlayStation Classic působila jako odfláknutý produkt, který má těžit z trendu. Genesis Mini působí jako pravý opak: je to malá krabička, která má zachovat a uctít milovanou konzoli.

Sega Genesis Mini se na trhu objeví 19. září.

Vox Media má partnerské vztahy. Ta nemají vliv na redakční obsah, ačkoli Vox Media může získat provize za produkty zakoupené prostřednictvím partnerských odkazů. Více informací najdete v našich etických zásadách.