Tegyen egy történelmi autózást a Mississippi mentén, és látogasson el Louisiana’s Great River Road Plantations. Térképeket, útvonaltervet és hasznos linkeket tartalmaz.

Felvilágosítás: Ez a bejegyzés szponzorált és partneri linkeket tartalmaz.

UPDATE: Mindenképpen nézze meg az A Louisiana River Road Driving Tour és a Louisiana Plantation Tours that Interpret the Slave Experience című oldalakat, ahol még több River Road ültetvényről talál fotókat és leírásokat, valamint a Design Your Own Louisiana Road Trip című oldalakat, ahol rengeteg útiterv-forrás és tervezési tipp található.

Bár már többször jártam Louisianában, mindig New Orleans környékén szálltam meg. Ez nem egy rossz dolog. Azt hiszem, nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Big Easyben sosem lehet kifogyni a tennivalókból.

Kattints ide a New Orleans-i szállodai lehetőségekért a TripAdvisoron!

Emlékszem, hogy évekkel ezelőtt hallottam a Mississippi folyó mentén, New Orleans és Baton Rouge között található antebellum ültetvényekről, és a River Road mentén való utazás már régóta szerepel a vándorlistámon. A NOLA-ba tartó tavaszi szünidei kirándulás útitervének megtervezésekor úgy döntöttem, hogy a louisianai tartózkodásunkból egy napot arra szánok, hogy elhagyjuk a várost. Bár más mellékutakat is bejárhattunk volna, ezúttal úgy döntöttünk, hogy az ikonikus River Roadon keressük a kalandot.

Louisiana’s River Road Plantations

Image Credit: Unknown

Az útitervezésem kutatási szakaszában letöltöttem egy PDF formátumú River Road térképet, amelyen a Laura, Oak Alley, Nottoway, Houmas House, Tezcuco, San Francisco és Destrehan ültetvények szerepelnek. És igen, a szüreti magnólia motívum az, ami megragadta a figyelmemet. Nem tudtam, hogy a térkép kissé elavult (leckét tanultam), és az egyik bemutatott kúria a meghajtón már nem volt ott.

A napunkat azzal kezdtük, hogy leautóztunk a Jean Lafitte Nemzeti Történelmi Park Barataria Preserve nevű helyszínére, ahol a látogatóközpontban informatív kiállítást rendeztek a louisianai Mississippi-delta vidékének létrejöttéről és pusztulásáról. Ez egyben ürügy volt arra is, hogy felvegyünk egy újabb Nemzeti Parkok Útlevél bélyeget.

A parkot elhagyva észak felé vettük az irányt, hogy elérjük a Hwy. 18-at, a River Road azon részét, amely a Mississippi folyó déli partját öleli.

Ha olyanok vagytok, mint mi, és a folyóra néző louisianai ültetvényeket képzelitek el, akkor csalódásra számíthattok. A hadsereg mérnöki testületének árvízvédelmi gátjai mindkét parton elzárják a folyóra nyíló kilátást, és néhány helytől eltekintve kihelyezett táblák tiltják, hogy a gát tetejére gyalog vagy autóval felmenjünk a kilátásért. A Nottoway Plantationnél lévő ösvényig nem találtunk legális helyet a gát megmászására. A River Road másik váratlan, de érthető valósága a Mississippit szegélyező olajfinomítók és vegyi üzemek csúnya ipari építményei.

El kell ismernem, hogy a louisianai Nagy Folyami Úton való utazás nem az a festői autózás az antebellum kúriákkal, mohával borított tölgyekkel és lapátkerekes folyami hajókkal, amit elképzeltem. A terület természeti szépségének eme mínuszai ellenére pihentető autózásban volt részünk, és elég helyi ízt és történelmet találtunk ahhoz, hogy lekössük magunkat.

Oak Alley Plantation

Oak Alley az archetipikus déli ültetvény, görög korabeli oszlopokkal és lenyűgöző tölgyfa lombkoronás megközelítéssel kiegészítve. Bár lehet, hogy még sosem jártál ott, ígérem, több filmben, tévéműsorban és zenei videóban láttad már az Oak Alley-t, mint gondolnád, például az Interjú a vámpírral, az Életünk napjai és Beyoncé Déjà Vu című filmjében.

Az Oak Alley rabszolganegyedek kijózanítóan emlékeztetnek arra az intézményre, amely a louisianai nagy ültetvények alapját képezte.

Mivel korgott a hasunk, és közeledett az ebédidő, az Oak Alley étterem felé vettük az irányt. Már korábban eldöntöttük, hogy ahelyett, hogy megpróbálnánk vezetett túrákat tenni az ültetvényeken, inkább a River Road Drive-ot tesszük meg túránknak. Döntésünk telitalálat volt, mert a túrák nélkül is csak vacsoraidőben értünk vissza New Orleansba.

A bourbon nem az én mérgem, de a szeder, citrom és menta julep járat csábító déli kóstoló volt.

Laura Plantation

Laura Plantation, amely az Oak Alleytől négy mérföldre folyásirányban található, egy kreol ültetvény példája. A téglaoszlopokon magasra emelt, sokszínű főépület népi stílusa határozottan eltér a többi louisianai korabeli ültetvény monumentális görög korabeli építészetétől. Sajnos a ház nagy része 2004-ben leégett. Bár az elpusztult részt nem építették újjá, a megmaradt részeket helyreállították. A főépület mellett a Laura Plantation számos melléképületet is magában foglal, köztük hat rabszolgaszállást.

Nottoway Plantation

Míg más ültetvényekre csak jeggyel rendelkezőknek volt szabad a belépés, a Nottoway Plantation területére könnyen be lehetett jutni. Így hát leparkoltunk, és önvezető túrát tettünk a területen. A melléképületek és a szállodai szobák egy üdülőhely hangulatát adták ennek a helynek, ami véleményem szerint ront a helyszín történelmi hitelességén. Azonban miközben egy dokumentumfilmet néztem a Highclere kastélyról, a Downton Abbey forgatási helyszínéről, megtanultam, hogy sok történelmi otthonnak üzletté kell válnia, ha nyitva akarnak maradni a nagyközönség előtt.

A New Orleans-i B&B bázistáborunkban a házigazda aznap reggel a reggeli alatt elmondta, hogy Nottowayt választotta az összes ültetvény közül, mert olyan bálteremmel és lendületes lépcsőházzal rendelkezett, amely más kúriákban nem található. A továbbiakban jelezte, hogy a Mississippin cirkáló uniós hajók ugyanezen okból kímélték meg a felgyújtástól. Mivel nem jártunk az otthonban, ezeket a tényeket nem tudtuk ellenőrizni, de mindenképpen jól hangzanak…

Nottoway volt az utolsó az útvonalunkon szereplő ültetvények közül a folyó déli partján. Az északi partra vezető Napsugár-hídról lélegzetelállító kilátás nyílt a Mississippi folyóra.

Lélegzetelállító szó szerint a folyón cirkáló uszályokra és tartályhajókra nyíló tágas kilátással, és átvitt értelemben azt az érzést jelenti, amit az ember a hullámvasút legmagasabb csúcsán érez közvetlenül a zuhanás előtt! Jerry azt mondta, hogy a feneke a vezetőülésből falta ki a tölteléket. Mondjuk úgy, hogy örültünk, hogy az északi parton újra a földre kerültek a gumijaink.

Houmas House

A Mississippin átkelve a 48-as autópályát, az északi folyami utat követtük. Azonnal felismertem a Houmas House-t. Bár az egykori bejárati kapu közvetlenül a forgalmas River Roadon volt, Jerry lelassított, hogy kiengedjen, hogy lefényképezhessem. Ez volt a Hollis-kúria a Hush, Hush, Sweet Charlotte című filmből. Ezt az ültetvényt szeretném egyszer újra meglátogatni, talán még szobát is foglalni a fogadóban, és részt venni a teljes túrán. Miután többet olvastam a Houmas Plantationről, megtudtam, hogy a polgárháború előtt 750 rabszolga dolgozott a nádültetvényeken és a cukorgyárakban. A Houmas birtokon néhány lenyűgöző építészeti elem is található, köztük két garconnière, azaz agglegénylakás.

Frissítés: Az e bejegyzés megjelenése óta eltelt években visszatértem egy teljes túrára a Houmas House-ba, és erről a látogatásról itt olvashat. Egyetemi szobatársam, Jim Swilley is írt a Houmas House-ban szerzett élményeiről a Confessions of a Traveling Cinephile című vendégposztjában.

Tezcuco Plantation

A Tezcuco Plantationből lényegében csak a kémények maradtak meg. Sajnálatos módon a kastély 2002-ben tűzvészben elpusztult.

Az ezen a linken található fényképek szerint a főépület tette ezt a gyönyörű birtokot, és ez valóban nagy veszteség.

San Francisco Plantation

San Francisco Plantation sajátos gőzgótikus eklektikus stílusa van, de a gyönyörű épület a jellegzetes kék-sárga víztoronnyal szűk helyen, egy láncos kerítés mögött, a River Road kanyarjában található. Sajnos az elmúlt évek ipari építkezései nem biztosították a kúriának a megérdemelt festői környezetet. Mégis, valami eléggé lenyűgöz ebben a helyben ahhoz, hogy a jövőben mindenképpen megfontoljam, hogy megálljak egy túrára.

Destrehan Plantation

A Destrehan Plantationnek filmes múltja is van, legutóbb a 12 év rabszolgaság című Oscar-díjas legjobb film helyszínéül szolgált. Az 1790-ben elkészült Destrehan főépülete a legrégebbi dokumentált ültetvényes ház a Mississippi alsó völgyében, és ez volt az utolsó ültetvény a River Road útvonalunkon. Destrehant elhagyva visszamentünk a francia negyedbe, hogy együnk valamit és sétálgassunk az utcákon az utolsó éjszakánkon NOLA-ban.

Norman’s Chart of the Lower Mississippi River

Map Credit: Library of Congress, Geography and Map Division

A River Road mentén vezető utunk során elhaladtunk más ültetvények mellett is, mint például Evergreen és St. Joseph, amelyek látogathatóak, valamint számos olyan ingatlan mellett, amelyek az évek során pusztulásnak indultak. Az 1858-ban kiadott Norman’s Chart of the Lower Mississippi River (fent) szemléletesen mutatja be a folyó mentén akkoriban elterülő több száz ültetvényt. Látogasson el a Kongresszusi Könyvtár linkjére, hogy nagyított, nagyfelbontású formátumban tovább tanulmányozhassa a térképet. Ezekből az ültetvényes házakból csak néhány maradt fenn a mai napig. Akár a mi útvonalunkat használja, akár megragad egy Louisiana-i ültetvénytérképet, és megtervezi a sajátját, mindenképpen ajánljuk, hogy tegye meg az utat a Louisiana River Road mentén.

Ha hosszabb túrát tervez a River Road ültetvényein, a lakóautó bérlés Louisiana-ban tökéletes választás!

Kattintson ide a Louisiana River Road Plantations szállodai lehetőségeiért a TripAdvisoron!

Térképezzen!

A Louisiana River Road Plantations autós túra

Fedezzen fel hét további ültetvényt, valamint a Szent Amico kápolnát ezen a gondtalan River Road autós túrán.

Cane River National Heritage Trail

Fedezzen fel még több louisianai ültetvényt a Cane River National Heritage Trail mentén.

Tervezze meg saját louisianai útját

Tervezze meg saját louisianai útját az útvonalválasztásos festői mellékutak, a River Road ültetvénytérkép, az útvonaltervezési tippek és számos forrás segítségével.

Szeretnénk hallani Önről!

Jerry és én élvezzük a párbeszédet az olvasóinkkal, különösen, ha a világ minden tájáról megosztják velünk a járatlan úticélokat. Ha már járt a louisianai River Roadon, melyik helyszín keltette fel leginkább az érdeklődését? És ha van egy utazási története, halljuk! Kérjük, hagyja meg észrevételeit és kérdéseit alább, és mi mindig válaszolunk!

Pin this Post!

National Parks Passports

The Sunshine Bridge

Library of Congress: Norman’s Chart of the Lower Mississippi

Howard Blount a BackroadPlanet.com utazási blog alapítója és társtulajdonosa. Gyermekkora óta nemzetközi utazásokat tesz, külföldön élt Mexikóban, Chilében és Paraguayban. Most a szenvedélye ennek a csodálatos bolygónak a bejáratlan útjain navigálni, minden ritka és távoli dolgot keresve. A fülledt oldalon “Mr. Blount” író, tanácsadó és publikált szerző volt olyan cégeknél, mint a Simon & Schuster és a McGraw-Hill. Bár autós utazásait nappali munkájából finanszírozza, mint középiskolai tanár, Howard sokkal szívesebben csinálna bármit, amiben hegyek, vízesések, tacskók, gospel kórusok, könyvek, felújított klasszikus filmek Blu-rayen, HDTV, ősz, homokdombos darvak, forró források, floridai források, eső és más borús időjárás, faházak, kekszes kunyhók, elhagyatott helyek, feltárt történelem, genealógia, múzeumok, dokumentumfilmek, To Kill a Mockingbird, festői és történelmi helyek, kastélyok, katedrálisok, polgárháború, hideg lepedők, nemzeti és állami parki útlevelek, idézetek, Rambók, Dionne Warwick, Steely Dan, Doobies, Diet Pepsi, Fish City Grill, minden Apple, minden, ami brit, Jézus és listák. És egy véletlenszerű megjegyzés: Howard Truman Capote negyedik unokatestvére.