Bij de gelegenheden dat Bob Weir en Phil Lesh als een legitiem duo optraden, bereikte het concert enkele van zijn meer transcendente pieken.

Bob Weir (links) en Phil Lesh (rechts). Foto: Jay Blakesberg

By Scott McLennan

Het is een beetje een verkeerde benaming om de korte reeks voorjaarsshows van Bob Weir en Phil Lesh samen de “Bobby & Phil Duo Tour” te noemen, aangezien de twee zelden samen alleen op het podium stonden toen ze woensdag optraden in het Boch Center Wang Theatre in Boston.

Tijdens het uitgestrekte concert van twee sets, hield drummer Wally Ingram vaak de beat en – gedurende de hele tweede set – traden multi-instrumentalist Larry Campbell en zangeres Teresa Williams op naast de oprichters van de Grateful Dead.

Maar toen Weir en Lesh als een legitiem duo speelden, bereikte het concert enkele van zijn meer transcendente pieken.Click To Tweet De hoofdletter “H” geschiedenis die deze twee mannen delen – alle vreugde, verdriet en spanningen geoogst door 50-plus jaren van muziek maken en het opbouwen van een iconische rock ‘n’ roll erfenis – inspireerde optredens van “Me and My Uncle,” Bob Dylan’s “When I Paint My Masterpiece” en de traditionele “Deep Elem Blues.”

Weir toverde vloeiende, kleurrijke partijen uit een akoestische gitaar, terwijl Lesh duizelingwekkende behendigheid toonde op zijn zessnarige elektrische bas, die zowel lead- als ritmische lijnen in de optredens voor zijn rekening nam. Lesh en Weir speelden perfect op elkaars idiosyncratische stijlen in, converserend, echt, met de gemakkelijke voorspellende flow die komt met de telepathie die gegenereerd wordt door een nog steeds relevant langdurig partnerschap.

Het concert in de Wang was het eerste van een tweenachts stand in Boston. Lesh en Weir hebben al een paar shows in New York City achter de rug (waar ze op een avond werden vergezeld door Phish’s Trey Anastasio). Nu volgt de show voor twee avonden in Chicago. Het duo heeft tot nu toe Ingram mee voor de hele rit; de identiteit van andere muzikanten die meedoen wordt niet van tevoren bekendgemaakt.

Waarschijnlijk gaat Weir hierna weer spelen in Dead and Company met de originele Grateful Dead drummers Bill Kreutzmann en Mickey Hart en blues-pop gitarist John Mayer, en Lesh zal blijven optreden met een wisselende cast van familie en vrienden. Lesh en Weir zijn een handvol keer samen op het podium verschenen sinds de 2015 Fare Thee Well concerten – die bedoeld waren als de laatste keer dat de kern (vier) overlevende leden van de Grateful Dead samen zouden spelen. Lesh heeft sinds 2013 niet meer in Boston opgetreden, toen hij en Weir hun Furthur-project voor de laatste keer naar de stad brachten voordat de groep uit elkaar ging. Dus deze concerten dragen het imprimatur van iets speciaals; de show van woensdag voldeed aan de verwachtingen.

Als “het duo,” Weir en Lesh hebben besloten om zich te houden aan nietjes in het Grateful Dead-songboek, een eerbetoon aan Jerry Garcia door veel van de gitaar visionair nummers op te nemen in de concerten. Ze drijven ook hun improvisatievermogen tot het uiterste, met lange jams en inventieve herschikkingen van nummers. Soms werkt het als een charme, zoals toen Lesh een prachtige versie van Garcia’s “Bird Song.” Soms werd het echter gevaarlijk, zoals toen Weir moeite had om de groove te vinden in “Althea.” Hij hield vol en eindigde met een offbeat en sinewy versie van het nummer.

De tweede set was een beetje meer voorgeschreven, ongetwijfeld omdat Campbell, Williams, en Ingram de rol van full-time backing band op zich namen. Toch, wat er aan spontaniteit verloren was gegaan, werd gemakkelijk goedgemaakt door de uitvoering. Campbell is een monsterspeler op welk instrument hij ook speelt, en hij heeft duidelijk affiniteit met de psychedelische americana van The Dead.

De uitgebreide band opende met de zachte werveling van “Crazy Fingers,” en ging dan soepel over in de rustieke lope van “Friend of the Devil,” met Weir op akoestische gitaar en Campbell op mandoline. De vocale harmonieën (uitgewerkt door Williams) en het instrumentale samenspel hadden niet beter gekund en dat comfortabele gevoel van kameraadschap droeg de artiesten door de hele set.

In termen van interessante song selecties, leidde Weir de band door Daniel Lanois’ “The Maker,” een deuntje dat Garcia’s soloband vaak coverde in de jaren ’90.

De tweede helft van de tweede set was allemaal monumentaal Dead, te beginnen met de verschroeiende opeenvolging van “Cryptical Envelopment” en “The Other One.” Lesh nam daarna de leiding in “Mississippi Half-Step Uptown Toodeloo,” dat een speelse vocale jam bevatte.

Een langzame en indringende versie van “Black Peter” pronkte met de indrukwekkende blues chops van het ensemble voordat Bobby en Phil het tempo opvoerden met een rolicking versie van “Music Never Stopped.”

En, als een herinnering dat dit inderdaad muziek maken in real-time was, een toegift van “Touch of Grey”-de Dead’s grootste commerciële succes- stuiterde en bokte langs zijn spoor. Het deuntje ontspoorde een paar keer, voordat het eindigde in verwarring, gevolgd door gelach op het podium. Maar, zoals Bobby en Phil eerder op de avond zongen tijdens een weemoedige opname van “He’s Gone” – “Nothing left to do but smile, smile, smile.”

Scott McLennan versloeg muziek voor de Worcester Telegram & Gazette van 1993 tot 2008. Daarna droeg hij muziekrecensies en artikelen bij aan The Boston Globe, The Providence Journal, The Portland Press Herald en WGBH, evenals aan de Arts Fuse. Hij runde ook de NE Metal blog om diepgaande verslag te doen van de heavy metal scene in de regio.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.